Rederij Kooij

100 jaar Rederij P. Kooij in beeld

Rederij Kooij

Rederij P. Kooij bestaat 100 jaar. Een prachtig Amsterdams familiebedrijf met échte Amsterdammers aan het roer, waar het grachtenwater door de aderen stroomt. Met veel liefde voor de gasten, het water, de boten, de stad en het bedrijf werken ze al 100 jaar met hart en ziel aan rondvaarten door de hoofdstad. Pavlov maakte (ook met veel liefde) een uitgebreid jubileumboek in een prachtig folio formaat over drie generaties ‘Kooijboys’. Gefeliciteerd en hou je roer recht de komende eeuw!

Uit het eerste hoofdstuk:

Het begin

Het is een vertrouwd beeld in de binnenstad van Amsterdam: het oude houten beurtvaarder huisje op het Rokin. Nu het kantoor van Rederij Kooij. Met het ruiterstandbeeld van voormalig Koningin Wilhelmina ervoor en rondvaartboten ernaast zijn het vaste ingrediënten van een typisch Amsterdamse ansichtkaart. Rederij Kooij is een echt Amsterdams bedrijf met echte Amsterdammers aan het roer.

Piet begon het bedrijf dat zich toe zou toeleggen op rondvaarten door de grachten en op het IJ in 1922, Ab bouwde het uit en Rick zorgt er vandaag de dag voor dat de vloot een duurzame toekomst tegemoet zal zien. Maar laten we beginnen bij het begin, bij Piet Kooij, geboren in 1903, aan het begin van de vorige eeuw. Piet is de zoon van een echte Amsterdammer, die vaart op de lijn Amsterdam-IJmuiden bij Rederij Goedkoop. Daar pacht hij, samen met zijn vader, het restauratiebedrijf. Hij zit nog wel op school, maar heeft het gevoel daar zijn tijd te verdoen. Met theorie heeft de jongen niets, hij stort zich liever meteen op de praktijk. Hij knutselt veel en al gauw is hij het bewijs dat een goed zakelijk inzicht plus een stel vakkundige knuisten meer opleveren dan een examenpapiertje.

Opknappen

Hij blijkt een jongen die van niets iets kan maken. Bij een vuilnisbak op de Herengracht lag een kapotte fiets te verroesten. Dat was het begin. Wat er gebeurd zou zijn wanneer Piet er in een wijde boog omheen was gelopen, kunnen we onmogelijk zeggen. Maar hij stevende er nu eenmaal recht op af, begon het ding op te lappen en maakte er zo’n fonkelend juweel van dat een vriend de fiets graag voor zijn oude motorfiets wilde ruilen. Piet vond het een uitstekend idee, en ook deze motorfiets werd weer eigenhandig opgeknapt.

Tijdens een ritje door de stad vindt hij een aftandse motorboot in de gracht. De eigenaar daarvan heeft genoeg van zijn watersporthobby en wil zijn heil weer gewoon op het vasteland zoeken. Piet stelt voor zijn motor voor de boot te ruilen en dat gebeurt. Met nijptang, verf en kwast maakt hij van het stroeve, sputterende monster weer een echte boot. Later verkoopt hij het vaartuig voor 500 gulden. Met het geld op zak, zet hij zijn eerste echte stap in de wereld van de rondvaarten.

Vergunning

Hij koopt een boot waarop een passagiersvergunning zit en deze biedt plaats aan dertig mensen. Het gevaarte ligt weliswaar nog op de bodem van het Rokin, maar al snel drijft de boot weer als een meeuwtje. Al gauw maakt hij zijn eerste rondvaart met de Tourist. Het is 1922. Vertrekpunt is het begin van het Rokin. Zonder enige ervaring begint Piet aan zijn eerste rondvaart, de tocht duurt nogal lang. De gasten worden dorstig en krijgen trek. Ze willen van boord. Hij moet die dagen geregeld aan voorbijgangers uitleggen wat een rondvaart is. Om klanten te trekken gebruikt Piet oude bezemstelen. Hij slaat een regenjas om de bezems en zet er een hoed bovenop. Zo lijkt het of er meerdere klanten aan boord zitten. Maar de populariteit van de rondvaart groeit en al snel kunnen de bezems weer de kast in.

Gaandeweg deed Piet flinke ervaring op; zo past hij de route en duur van de trip aan op de wens van de klanten. Ook kocht hij meer schepen: schreef het bedrijf in 1926 in bij de Kamer van Koophandel. Water, boten en Amsterdam waren de drie grote liefdes van Piet en een solide basis voor het bedrijf was gelegd.

 

Omschrijving

Jubileumboek Rederij Kooij

Opdrachtgever

Rederij Kooij

Doelgroep

Medewerkers en relaties

Uitvoering

Gebonden folio formaat, goudfolie op Wintan Vintage , 144 pagina's

Category

Profit