Jubileumboek Edel

1918-2018: een kamerbreed portret
jubileumboeken edel

Jubileumboek Edel

Op 4 april 1918 begint Karst de Lange ‘op zolders en in skuurn’ een handel in matten en biezen. Het bedrijf maakt naam als leverancier van kokosmatten en later als fabrikant van kamerbreed tapijt. Inmiddels is Edel niet meer weg te denken uit de tapijtindustrie. We maakten een kamerbreed jubileumboek over het verhaal van Edel en de achtergronden van dit prachtige familiebedrijf.

Inspiratie
De designer gaat samen met de productmanager aan het werk om een nieuw product te ontwerpen. Ze bezoeken beurzen, bekijken collecties, praten met architecten en trendwatchers en onderzoeken wat er bij garenleveranciers te krijgen is en doen marktonderzoek. De ideeën die uit deze sessies voortkomen, gaan een ontwikkeltraject in. De designer werkt aan meerdere ontwikkelingen tegelijk, maar niet elk idee redt het tot de markt. Ongeveer één op de vijf ontwikkelingen leidt tot een product dat in de winkel verschijnt. De rest gaat het archief in.

Garen
Een van de belangrijkste beslissingen in het ontwerpen van een tapijt is de keuze van het garen. Elk garen heeft unieke eigenschappen, ziet er anders uit en voelt anders aan. De keuze van het garen bepaalt voor een groot deel hoe een tapijt eruit komt te zien. Edel gebruikt voornamelijk wol en polyamide garens. Toen Edel begon met het tuften van tapijt werd er nog veel met polypropyleen gewerkt. Dit garen wordt door Edel tegenwoordig bijna niet meer gebruikt, voornamelijk omdat polyamide een alternatief van superieure kwaliteit biedt.

Proeven
Van idee naar ontwikkeling betekent proeven doen. Heel veel proeven doen. Dit doet de designer samen met de tufter. Er wordt gekeken naar het gekozen materiaal, de constructie en de look-and-feel van het ontwerp. Samen onderzoeken ze of het technisch haalbaar is om het tapijt – zoals bedacht – te produceren. Er wordt in dit stadium veel getest en geëxperimenteerd. Daarnaast kijkt het team wat er nodig is om het ontwerp te produceren en welke kosten hieraan verbonden zijn. Zo wordt er stap voor stap steeds verder opgeschaald, tot het tapijt klaar is om echt geproduceerd te worden. Het hele proces, van idee tot tapijt, kan wel een jaar duren.

 

Omschrijving

jubileumuitgave Edel Group

Doelstelling

vastleggen 100-jarige bedrijfsgeschiedenis en vastleggen productieproces

Doelgroep

medewerkers, betrokkenen, relaties

Opdrachtgever

Edel Group

Uitvoering

hardcover

Category

Profit