Jubileumboek Buisman

150 jaar een iconisch merk in Nederland
jubileumboek buisman

Jubileumboek Buisman

150 jaar Buisman! Pavlov maakte een jubileumboek over dit oer-Hollandse merk. Over koffieschaarste, Buisman’s Gebrande Suiker, Zwartsluis, het iconische Buisman-blikje, en de laatste innovaties binnen het bedrijf met deze ‘Hollandse blik op koffie’.

Koffijstroop. Zo heette het product dat Herman Buisman in 1867 bedacht. Hij was grossier en koffiebrander in Zwartsluis. Zijn zoon Roelof vond dat het nog beter kon: hij verbeterde het recept en met de komst van blik als verpakkingsmateriaal bedacht hij een huishoudverpakking: Buisman’s Gebrande Suiker, oftewel Buisman’s GS. Het was het fundament voor een roemrucht, oer-Hollands bedrijf. Buisman en koffiebonen waren lange tijd onafscheidelijk met elkaar verbonden. ‘Vergeet je de Buisman niet’ was een veelgehoorde roep bij het koffiezetten. Uit onze kindertijd kunnen wij geen gezin bedenken of er was wel Buisman in huis. Buisman maakt de koffie pittiger en donkerder, waardoor ze wat sterker smaakt en men toe kan met minder van de ‘dure’ koffie- bonen. Het blauwe blikje met de gouden letters en het kleine metalen lepeltje bepaalt al lange tijd het succes van Buisman’s Gebrande Suiker. Een typisch Hollands product dat velen onder ons doet denken aan die ‘goeie, ouwe tijd’ en een begrip in onze nationale levensmiddelenindustrie.

Buisman is onlosmakelijk verbonden met Zwartsluis, in de Kop van Overijssel. Aan de Zomerdijk staat al meer dan honderd jaar onze fabriek De Volharding, waar Buis- man’s gebrande suiker nog altijd geproduceerd wordt en een breed portfolio aan producten dagelijks geleverd wordt aan klanten tot ver in Azië. Niet langer zijn consumenten de belangrijkste doelgroep van Buisman, maar bedrijven in de internationale levensmiddelenindustrie nemen het leeuwendeel van onze natuurlijke karamel af voor de versterking van kleur en smaak in hun producten. Buisman is erin geslaagd om tijdig de bakens te verzetten. Een jubileumboek over honderdvijftig jaar ondernemerschap en volharding van een oer-Hollands bedrijf. Buisman is overal.

Omschrijving

150 jaar Buisman

Doelstelling

Vieren van 150 jaar Koninklijke Buisman

Doelgroep

Medewerkers, klanten, relaties, pers

Uitvoering

Hardcover, stofomslag met preeg

Category

Non profit