Jubileumboek Grolsch

Een biermerk met 400 jaar karakter
Grolsch jubileumboek 400 jaar karakter

Jubileumboek Grolsch

Grolsch wordt al sinds 1615 gebrouwen. En eigenlijk is er in die tijd niet zo veel veranderd. Grolsch wordt nog altijd met dezelfde beleving, inzet en volharding gebrouwen als 400 jaar geleden. Deze vasthoudendheid getuigt van karakter. En over karakter kan Grolsch veel verhalen vertellen. “Ik bepaal zelf wel waar ik mijn bier in doe”, sprak Theo de Groen, omdat hij niet af wilde van de bekende beugelfles. En wat te denken van de keuze van het biermerk om bij de bouw van de nieuwe brouwerij in 2004 een zeven kilometer lange pijpleiding aan te leggen om verzekerd te blijven van het beste water voor het beste bier. Alles staat in Enschede al 4 eeuwen in het teken van goed bier. Oftewel: vakmanschap met karakter. En dat verdient een mooi boek. Dat net als het bier uitblinkt in karakter. Pavlov realiseerde een prachtig jubileumboek in opdracht van Grolsch over 400 jaar karakter en verzorgde ook de verkoop via de boekhandel.

Uit het boek:

De stamvader
Het vak van brouwer is in de 17e eeuw een belangrijk beroep, omdat bier een eerste levensbehoefte is. Bier is namelijk al eeuwen de meest gangbare drank, omdat het bij de bereiding gekookt en gefilterd wordt en daarmee een stuk veiliger is dan het vaak vervuilde en brakke drinkwater. Bijna iedere zichzelf respecterende brouwer exploiteert in die dagen ook een café, waar het eigen bier rechtstreeks aan de dorstige klant verkocht wordt. Peter Kuijper vormt daar geen uitzondering op. Hij heeft dan ook contact met alle lagen van de bevolking: van de hoge heren en geestelijken tot de arbeiders die graag een pilsje komen drinken in De Clock, zoals zijn kroeg heet. Hij leeft in de geruststellende zekerheid dat zijn zoon Hermannus zijn goedlopende brouwerij en aangrenzende kroeg in de Kevelderstraat zal overnemen. Er zijn veel brouwerijen in die dagen. Alleen in Grolle waren waarschijnlijk al vijftig brouwerijtjes, maar dat kunnen er ook wel honderd zijn. Maar Kuijper valt op: de kwaliteit van zijn bier is beter, het smaakt lekkerder dan dat van zijn collega’s en bovendien is hij een goede zakenman. Redenen genoeg om hem te vragen om de beroemde Niclaas Hille- brandt op te volgen als gildemeester. Die erebaan is niet voor iedereen weggelegd. Op 18 oktober van het jaar 1676 krijgt Kuijper in Grolle de ketenen omgehangen die behoren bij zijn nieuwe status.

Jammer genoeg kan Peter Kuijper niet in de toekomst kijken. Hij weet weliswaar dat hij als belangrijk man zijn zoon Hermannus met uitstekende vooruitzichten zal achterlaten. Maar als hij een glazen bol had gehad, dan had hij kunnen voorzien dat zijn zoon, die na zijn dood in 1684 de leiding over de brouwerij overneemt, al snel te maken zou krijgen met een geweldige daling van het biergebruik in Nederland. Tot dan toe kwam vier keer per dag de bierkan op tafel. Bij de maaltijden, maar ook tijdens het ‘vieruurtje’. Iedereen dronk bier, ook de kinderen. Maar aan het eind van de 17e eeuw komen de schepen van de voc met vreemde nieuwe drankjes uit het verre Indië. Opeens wil iedereen deze wondermiddelen. Niets werkt zo goed tegen scheurbuik, nierstenen en allerlei andere kwalen als een dagelijks kopje koffie of thee, zegt men. Eerst worden deze nieuwigheden populair in de grote steden, maar al snel blijkt de opmars nergens te stuiten. In de loop van de 17e eeuw gaan veel brouwerijen dan ook op de fles, om maar eens een toepasselijke uitdruk- king te gebruiken. Hermannus en zijn nazaten weten deze ingrijpende verandering in de markt te overleven.

Maar zelfs met de beste glazen bol aller tijden zou Peter Kuijper niet hebben kunnen voorspellen dat het brouwerijtje dat in 1615 door zijn schoonvader werd opgericht, in 2015 zijn 400-jarig bestaan viert. Kuijpers naam leeft na vier eeuwen nog steeds voort en zal voor altijd verbonden zijn aan een ijzersterk en geliefd biermerk. Welke ondernemer kan hem dat nazeggen?

 

Doelstelling

Vieren en terugblikken op 400 jaar Grolsch

Doelgroep

Alle geïnteresseerden in dit mooie merk

Opdrachtgever

Koninklijke Grolsch

Uitvoering

Gebonden in linnen met blindpreeg en spotvernis

Category

Profit